امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

[-]
کلمات کلیدی
کودکان , ناروان، , والدین، , مربیان , روان , صحبت , نمی , کنند

نکاتی درباره کودکانی که روان صحبت نمی کنند
#1
Photo 
[تصویر:  20130107093910cb-978-600-119-607-2_-_nok...konand.jpg]
پاسخ
 سپاس شده توسط sadjad ، Nader ، آزاده یزدانی ، shahrokhi ، امیررضا ربیعی ، shayan
#2
سلام
به شخصه خیلی خیلی دوست دارم میتونستیم بنیاد را به کوکان و نوجوانان دارای ناروانی متصل کنیم. چون به خوبی میدانیم درمان در سنین پایین تر نتیجه بخشتر کم هزینه تر(هزینه اقتصادی،زمانی و...) میباشد. متاسفانه به علت عدم آگاهی والدین معمولا جلسات نیمه رها میشود یعنی دقیقا زمانی که به مرحله تعمیم میرسیم...و گاهی حتی به علت عدم آگاهی از طولانی بودن تایم درمان و خزج کردن حوصله برای حذف کامل ناروانی. مطمینا اگر والدین هم مانند بزرگسالان دارای ناروانی با ارتباط باهمدیگر از روند درمانی و تجربیات یکدیگر استفاده میکردند کمتر شاهد رهاشدن درمان دقیقا درلحظه اصلی میشدیم.
خانم شادمان ممنون از معرفی کتاب خوبتان
پاسخ
 سپاس شده توسط آزاده یزدانی ، sadjad ، امیررضا ربیعی ، شادمان ، Nader ، shayan
#3
با سپاس از خانم شادمان و خانم شاهرخی
قصدمان چاپ بروشوری بود برای آگاهی رسانی به والدین و حتا برنامه‌ای برای صحبت در مدارس.
متاسفانه مشکلاتی پیش آمد که منجر به تاخیر در این امر شد.
امیدواریم بتوانیم هر چه زودتر به این هدف، که یکی از مهم‌ترین اهداف‌مان بود، برسیم.
" امیررضا ربیعی
به نامِ نامیِ گل ...    وقت، وقتِ آغاز است.

پاسخ
 سپاس شده توسط شادمان ، shayan ، sadjad ، آزاده یزدانی ، shahrokhi
#4
با سلام به همه کاربران

جناب آقای ربیعی عزیز، هدف بسیار عالی در پیش دارید اگر نیاز به همکاری داشتید من در خدمت هستم.
پاسخ
 سپاس شده توسط Nader ، shayan ، sadjad ، امیررضا ربیعی ، آزاده یزدانی ، shahrokhi
#5
در بسیاری از مواقع متوجه گفتار نامفهوم کودک خود نمی شوم، چه کنم؟


یکی از تکنیک هایی که گفتاردرمانگر به والدین می آموزد، گوش کردن است. گوش کردن یعنی با تمام حواس خود به کودکی که تلاش می کند با شما ارتباط برقرار کند، توجه کنید.


هیچگاه قبل از اتمام نوبت او، مفهومی را که حدس زده ای بیان نکنید. حتی اگر مطمئن هستید که چه منظوری دارد تا انتها صبر کنید و به تلاش او ارج نهید.


زمانی که متوجه نمی شوید، گفتار نامفهوم او و یا صداسازی او را تکرار کنید و با حالتی حاکی از انتظار، صبر کنید تا او اقدام بعدی را برای واضح تر شدن مفهوم انجام بدهد.


چنانچه گفته نامفهوم او را تفسیر کنید هم به ارتباط کمک کرده اید اما حتما صبر کنید تا گفته یا صداسازی یا حتی حرکت ارتباطی او به اتمام برسد سپس حدس خود را واضح و بلند تکرار کنید و منتظر واکنش او بمانید.


 برای کودک مبتلا به آسیب شنوایی، این تکنیک بسیار به واضح شدن گفتارش کمک می کند.

...........................................

چرا درخواست تکرار کلمه یا جمله از کودک، نهی می شود؟



وقتی از کودک خود می خواهید که کلمات یا جملات را بعد از شما تکرار کند او متوجه می شود که این یک موقعیت طبیعی ارتباطی نیست، بنابراین از تعامل با شما سر باز می زند. او فقط در موقعیت هایی که به طور طبیعی بین والدین و کودکان برقرار می شود، تمایل به همراهی خواهد داشت.


برخی از کودکان درخواست تکرار را اجابت می کنند و به نظر والدین، بسیار سر به راه هستند اما در نهایت این کار تاثیر منفی را بر ارتباط خواهد گذاشت، مثلا ممکن است واژه‌هایی که به این ترتیب یادگرفته به سهولت کاربرد پیدا نکند و یا به تکرار طوطی وار گفتار دیگران عادت کند.
.................................................

کودکان به چه دلایلی با دیگران ارتباط برقرار می کنند؟


چنانچه دلیلی برای برقراری ارتباط نباشد، نباید از کودک انتظار داشت تا با ما وارد تعامل شود.


گفتاردرمانگر به والدین کمک می کند تا دلایل برقراری ارتباط را شناسایی کنند و به این ترتیب متوجه شوند که چطور می توان فرصت هایی برای ارتباط فراهم کرد.


یکی از مهمترین دلایل ارتباط، درخواست برای رفع نیاز است. به این ترتیب موقعیت های مناسبی برای ایجاد ارتباط فراهم می شود.

..............................................


تعریف کردن وقایع


یکی از درخواست های والدین از کودکان پس از سه سالگی، روایت کردن اتفاقاتی است که در طول روز برای کودک پیش آمده است. به این منظور کودک باید به توانمندی تعریف کردن وقایع دست یافته باشد در غیر این صورت پاسخی دریافت نمی شود و این شکایت بسیاری از خانواده هاست. 


?گفتاردرمانگر زمان مناسب برای شروع این تمرینات و روال آن را تعیین می کند.


برای دستیابی به این توانایی، والدین باید تعریف کردن را با او تمرین کنند. در شروع از وقایع مشترک می توان استفاده کرد و با ثبت تصاویر، کتاب وقایع را سازمان داد سپس می توان هر شب برای کودک این کتاب دست ساز را خواند.

.................................................

چند نکته مهم برای والدین



1.  گفتارکودکانه 
 اشتباهات گفتاری کودک خود را تکرار نکنید. این موضوع نباید با کاربرد گفتار مادرانه اشتباه گرفته شود و به رشد و تکامل زبان در کودک کمک می کند.


2.  گفتار تلگرافی 
گفتار تلگرافی خالی از کلمات گرامری است و معمولا توسط کودک استفاده می شود، فراموش نکنید که گفتار شما در عین ساده بودن و داشتن ویژگی گفتار مادرانه نباید نادرست باشد، پس در هنگام ارتباط با کودک از گفتار تلگرافی استفاده نکنید.


3.  استفاده از محصولات آموزشی شامل DVD و کارت های تصویری با هدف رشد زبان 
در بسیاری از موارد کودکانی که زیاد به تماشای محصولات ضبط شده می پردازند، از رشد زبانی مناسبی برخوردار نیستند. همچنین زمانی که کودک شما با استفاده از تصاویر قرار است که کلمه جدیدی را بیاموزد درحقیقت در حال پاسخ دادن به یک تصویر است و این به معنی آن است که مفهوم کاملی از آن واژه را کسب نخواهد کرد و این تنها در موقعیت های واقعی به وقوع می پیوندد.


4.  استفاده از پستانک
استفاده از پستانک در درازمدت نه تنها موجب مشکلات فکی و دندانی می شود بلکه در استفاده از گفتار هم موثر است چون کودک فرصت های مناسب برای صداسازی را از دست می دهد.

مطالب بالا عمومی هستند ٬ یعنی برای هر بچه که مشکل گفتاری داره٬ چه اوتیسم ٬ چه ناشنوا ٬ چه دارای لکت و ... میتواند کاربرد داشته باشد . Heart Heart Angel
" khodamبهترين راه ارتباط گرفتن با ديگران
و جذب انرژی های مثبت,
لبخند می‌باشد...
لطفا لبخند يادتون نره Heart Tongue
پاسخ
 سپاس شده توسط آزاده یزدانی ، haghighat ، mahsa SLP ، نجوا ، امیررضا ربیعی ، Nader
#6
جالب و مفید بود مرسی !
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان