امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

[-]
کلمات کلیدی
لکنت , دارای , کودک

کودک دارای لکنت
#1
.
لطفاً در این بخش فقط در خصوص موضوع لکنت و کودکی صحبت کنید.

با تشکر

کارشناسان :

جناب آقای محسن گلریز ( گفتار درمان )

سرکار خانم حدیث شاهرخی ( گفتار درمان )


میزبانان بخش لکنت : آقای سامان پورکافی ، امیر رضا ربیعی
پاسخ
 سپاس شده توسط khodam
#2
سلام
داستان لکنت گرفتنم

من خب خودم یادم نمیاد کی بود که لکنت گرفتم مادرم برام تعریف کرده که سه سالم بوده و پدرم به مسافرت رفته *( پدرم راننده ماشین سنگین اسکانیا بود با پنجاه سال سابقه و خیلی کم میدیدمش ) مسارفت به روسیه و منم دلتنگ پدر و بهانه های کودکانه و گریه هم سرویسی های پدرم که میومدن میگفتن که تو سیبری یخ زده و پدرم بعد از 6 ماه با ما تماس گرفته بود و من باهاش صحبت کرده بودم و غصه خورده بودم و وقتی شب میخوابم و صبح فرداش بلند میشم مادرم میبینه که رنگ من زرد و هرچی صدام میکنه نمیتونم جواب بدم و بعد از کلی دکتر و نذر و نیاز من نصفه نصفه میتونستم صحبت کنم که همون لکنت بوده ابتدا قفل فک و صورت بودم که فکم قفل میکرد و صورتم کج میشود یه جور وحشتناکی که بعد ها به همت و تلاش خودم این قفل درست شد با این حال خانواده جوری رفتار میکردن که من انگار هیچ مشکلی ندارم هرموقع میخواستم صحبت کنم پدر میگفت نفس بگیر و شمرده شمرده صحبت کن تمام وقتمون برای تو پسرم ولی فامیل و همسایه ها گهگاهی حرف های نا درست و حس ترحم داشتن و مادرم بدتر از خودم ناراحت میشد قبلا بهشون کلی خرده میگرفتم و باهاشون دعوا میکردم و از شدت ناراحتی میگفتم ایشالله و به دل شکسته مادرم خودتون و بچه ها تون اینطوری بشید. ولی الان نه الان میگم بخاطر نا آگاهی بوده و طرز تفکر قدیمی و نادرستشون بوده خداروشکر الان در فامیل و همسایه ها و حتی همکارانم ودوستانم که آگاهی دارن از لکنت بسیار رفتار خوبی دارن و وقتی میشنوم که درباره من صحبت میکنن و مادرم خوشحال میشه کلی حال میکنم . من 4 تا بردار دارم که وقتی پدرم در سفر بود هر 4 تا تو هر لحظه هوای منو داشتن و برخلاف بعضی ها کوچک ترین حرفی درباره لکنتم نزدن و حتی خواهر عزیزم که ایشون منو چندین گفتار درمان برده و به خانواده خودم افتخار میکنم.
این یه قسمت از کودکی من بود
" sepehrعشق اگر عشق منه
عاشق اگر من باشم
آنچه درآن نتوان دید
غم جدایی باشد
پاسخ
 سپاس شده توسط امیررضا ربیعی ، shahrokhi ، آزاده یزدانی ، شادمان ، khodam
#3
درمان لکنت متوسط به روش Dell

مراحل درمان لکنت متوسط به روش دل عبارت است از:

1- نشان دادن پذیرش لکنت با لکنت ارادی توسط درمانگر.

2- آمادگی کودک برای مواجه شدن با لکنت.

..........الف) درمانگر مقداری لکنت ارادی در گفتار خودش قرار می‌دهد.

..........ب) درمانگر در مورد لکنت خودش نظر می‌دهد.

..........ج) اگر کودک احساس ناراحتی نکرد، درمانگر نظراتی در مورد لکنت او می‌دهد و با خودِ کودک، آن را

بررسی می‌کند.

3- هشت مرحله‌ی درمان.

..........1-3) سه راهِ گفتنِ کلمه.

..........2-3) تعیین کردن جای انقباض.

..........3-3) تصحیح.

..........4-3) تغییر لکنت به یک شکل خفیف تر.

..........5-3) افزودن لکنت راحت به گفتار واقعی.

..........6-3) تغییر دادن لکنت کردن دشوار با رهایی حین گفتار واقعی.

..........7-3) ایجاد گفتار روان.

..........8-3) ساختن استقلال



مرحله اول: سه راه گفتن کلمه

1- ابتدا سه روش گفتار را برای کودک توضیح می‌دهیم:

..........الف) گفتار روان

..........ب) لکنت دشوار و سخت ( لکنت معمول)

..........ج) لکنت آسان و راحت (تکرارها و کشیده‌گویی‌های بدون تلاش)

2- کودک، حین بازی، این سه شیوه را در گفتار درمانگر شناسایی می‌کند.

3- از کودک می‌خواهیم که لکنت آسان یا دشوار شما را تقلید کند و لکنت ارادی را در گفتارش قرار دهد. هدف

یادگیری چگونگی تولید لکنت راحت است.

4- باید شیوه‌های مختلف راحت لکنت کردن را به او یاد بدهیم.



نقل قول: اگر این جلسات برای کودک لذت بخش و موفق باشد او با احساس اعتماد به نفس می‌تواند گفتار را تغییر بدهد و به اتمام برساند.


مرحله دوم: تعیین جای انقباض

1- انجام لکنت ارادی توسط درمانگر و تعیین جایگاه انقباض توسط کودک

2- تجربه کودک از انواع مختلف لکنت کردن. شامل تکرار، کشیده‌گویی و انواع گیر (لبی، زبانی و حنجره‌ای)

3- وقتی کودک توانست انواع لکنت و جایگاه انقباض را در لکنت ارادی درمانگر تشخیص دهد، تشویق می‌شود

که همین کار را در گفتار خودش هم اجرا کند.



مرحله سوم: ابطال

در این مرحله، گوینده بعد از یک لکنت سخت، متوقف می‌شود و دوباره با لکنت آسان، حرف خود را تکرار

می‌کند. بهتر است این فعالیت را درمانگر انجام دهد. یعنی صحبت خود را قطع کند و کلمه را با یک لکنت

راحت و آرام بگوید.

این فعالیت نا امید کننده است و بهتر است فقط در زمان کوتاهی استفاده شود. همچنین باید توجه داشت

که این تمرین در خارج از محیط درمان استفاده نمی‌شود.



مرحله چهارم: تغییر لکنت به یک شکل خفیف تر

1- زمانی به این مرحله می‌رویم، که کودک در ابطال استاد شده و می‌تواند لکنت‌های سخت و محکم‌اش را

با انواع راحت آن دوباره انجام دهد. (لکنت های ارادی)

2- باید در حین صحبت، لکنت سخت و دشوار را به نوع راحت و آسان تغییر داده و کلمه را بدون انقباض، ادا کند.

ون‌رایپر این روش را pull out یا رهایی می‌نامد.



مرحله پنجم: افزودن لکنتِ راحت، به گفتار واقعی

حال، کودک باید به طور ارادی بر کلماتی که احساس یا انتظار لکنت بر آنها ندارد، به آسانی و راحتی لکنت کند.

مثل کاربرد رهایی در شروع کردن کلمات. این یک فعالیتِ بزرگِ حساسیت زدایی است.



مرحله ششم: تغییر دادن لکنت کردن دشوار با رهایی حین گفتار واقعی

این یک تکلیف سخت برای یادگیری است ولی بعد از یادگیری، راه بهبود هموار می‌شود.

کودک در یک گیر ارادی نگه داشته‌می‌شود، سپس به خواست درمانگر، گیر را با کاربرد یک لکنت راحت و آسان

به پایان می‌برد.

برای آموزشِ این کار، درمانگر کمی لکنت ارادی می‌کند و از کودک می‌خواهد کاملاً به او توجه کند. سپس کلمه

را به راحتی و کندی تمام به پایان می‌رساند. بعد از آنکه کودک آموخت، می‌توانید شروع به تنظیم اهداف کنید

تا این تکنیک را در موقعیت‌های بیشتری بکار ببرید.



مرحله هفتم: ایجاد گفتار روان

1- حساسیت زدایی نسبت به قطع گفتار. به این صورت که کودک در حین بازی حرف بزند، لکنت آسان را

جایگزین کند و درمانگر تلاش کند که گفتار او را قطع کند.

2- کمک به کودک برای انتقال بیشتر گفتار روان به موقعیت‌های گوناگون.

3- اگر کودک، باز هم به سختی لکنت کرد، باید متوقف شود و درباره‌ی چگونگیِ بروزِ لکنت صحبت کند و نهایتاً

در مورد کنترلِ آن به نتیجه برسد.

4- توجه به پذیرش لکنت توسط کودک.



مرحله هشتم: ساختن استقلال

زمانی که شدت لکنت کودک کاهش می‌یابد، اعتماد به نفس‌اش افزایش یافته و متوجه می‌شود که می‌تواند

لکنتش را کنترل کند. در این مرحله، باید کم‌کم درمان را قطع کرد. این به معنای بهبودی کامل نیست.

اگر بازهم لکنت برگشت، جلسات تقویت کننده را آغاز کنید.



کار با والدین

 در جلسات اولیه، باید یک محیط دوستانه ایجاد کرد تا والدین به راحتی درباره نگرانی‌هایشان صحبت کنند.

باید کمک‌شان کرد برخی احساسات غیر قابل بیان را در کلمات بگنجانند.

 بعد از شروع درمان به والدین اجازه داده‌می‌شود تا برخی از جلسات درمانی را مشاهده کنند.

 برخی کودکان به والدین اجازه می‌دهند تا در منزل هم در مراحل درمان مشارکت کنند. اما برای برخی از

کودکان، همین کافی‌ست که والدین فقط نسبت به درمان آگاهی داشته‌باشند و در منزل، فقط شنونده باشند.



کار با معلمان (مشاوره با معلم):

 دادن اطلاعاتی درباره لکنت.

 کمک به معلم که چگونه به کودک و لکنتش پاسخ بدهد.

 کمک به حل معضلِ بزرگِ مشارکت شفاهی کودک در کلاس درس.




عنصر کلیدی در درمان لکنت:

1- کمک به معلم برای درک لکنت.

2- کمک به کودک برای مدیریت لکنتش در مدرسه.


منبع: کتاب گیتار
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
" امیررضا ربیعی
به نامِ نامیِ گل ...    وقت، وقتِ آغاز است.

پاسخ
 سپاس شده توسط آراه ، sepehr ، شادمان ، shahrokhi ، آزاده یزدانی ، khodam
#4
امروز، عضو تازه‌ای به جمع‌مان پیوستند با نام کاربری پارسا.


ایشان فرزندی پنج‌ونیم ساله دارند که دارای لکنت است.

از ایشان می‌خواهیم که از خودشان و فرزندشان بنویسند تا درمان‌گرانِ بنیاد، بتوانند یاری‌گرشان باشند.

خوش آمدید.
" امیررضا ربیعی
به نامِ نامیِ گل ...    وقت، وقتِ آغاز است.

پاسخ
 سپاس شده توسط shahrokhi ، shayan ، Nader ، آزاده یزدانی ، شادمان ، khodam
#5
سلام
چقدر خوشحالم که پای کودکان و والدینشان به انجمن ما باز شد
امیدوارم که بتوانیم راهنمایی مناسب و راهگشایی بدهیم
پاسخ
 سپاس شده توسط امیررضا ربیعی ، shayan ، shayan ، Nader ، آزاده یزدانی ، شادمان ، khodam
#6
با سلام و احترام. بسیار ممنونم از اینکه مرا به جمع خود پذیرفتید. امیدورام با کمک شما فرزندم بهبود یابد. پسر من در سن 1/5 سالگی به حرف آمد و در سن 2 سالگی کامل حرف میزد. حدود 2 سال 5ماهش بود و با پرستارش در خانه بود که یکروز من محل کارم به خانه آمدم و متوجه شدم که دچار لکنت شده. خیلی سعی کردم علتش رو بفهمم اما متاسفانه نفهمیدم که چه شد؟ از آن تاریخ به بعد مرتب با گفتار درمان در ارتباط بودم و هروز بهتر و بهتر شد. هرچند گاه گاهی دوباره لکنتش شدت میگرفت اما باز هم رو به بهبود بود تا اینکه فروردین 93 بصورت کامل لکنتش ازبین رفت. اما متاسفانه دوباره از دیماه 93 وقتی از مهدکودک به خانه آمد متوجه شدم که بازهم دچار لکنت است. مجددا با گفتاردرمان ارتباط گرفتم اما متاسفانه اخیراً دیگه لکنتش خیلی زیاد شده و حتی لکنتش که فقط به صورت تکرار بود اخیراً به کشیده گویی تبدیل شده. بسیار نگرانم و نمیدونم چه کنم. پسر من از لحاظ هوش و یادگیری در سطح بسیار خوبی است و با توجه به اینکه از مهر امسال پیش دبستانی می رود دلم میخواهد یکسال باقیمانده تا شروع کلاس اول رو تمام تلاشم رو بکنم تا بلکه بهتر بشه. ممنون میشم منو از تجربیات خودتون بهره مند فرمایید.
پاسخ
 سپاس شده توسط آزاده یزدانی ، امیررضا ربیعی ، شادمان ، shahrokhi ، sadjad ، khodam ، هومن فخارزاده
#7
.

سلام و عرض ادب ،

به سهم خودم خیر مقدم میگم به دوست جدیدمون خانم پارسا



امیدواریم بتونیم اندکی از نگرانی مادرانو از طریق این سایت و محتویاتش ، کاهش بدیم .



اینکه در بین بستگان و اطرافیان نزدیک ، قبلا هیچ فرد دارای لکنتی مشاهده نشده باشه و

کودک به یکباره دچار دشواری گفتار بشه ،

طبیعتا این سؤال بزرگو در ذهن والدین ایجاد میکنه که چرا فرزندشون به چنین مشکلی مبتلا شده .

در پی دلیل گشتن ، بسیار منطقی ست و بدنبال راه چاره گشتن منطقی تر .

جای بسی خوشحالی ست که برخی والدین ، از آگاهی لازم و کافی برخوردارند و برای درمان فرزندشان سریعا اقدام میکنند .

و چه خوبست اگر همه ی مادرها و پدرها از چنین آگاهی ای برخوردار باشند .

نه تنها والدین ، که اولیای مدرسه هم واجبه که اطلاعات لازمو در خصوص موضوع لکنت داشته باشند .



متاسفانه تا کنون به موضوع اطلاع رسانی در این زمینه ، چندان توجهی نشده و بنیاد گفتار روان در صدد است که

مدارس و معلمین را با نحوه ی برخورد صحیح با کودک دارای لکنت آشنا کند -

که امیدواریم این تلاش ، روزی به نتیجه ی دلخواه برسد .



از شما مادر گرامی ، سرکار خانم پارسا ،که با مجموعه ی بنیاد ارتباط بر قرار کردید ، سپاسگزاریم .

به امید بهبودی همه ی افراد دارای لکنت ، خصوصأ خردسالان عزیز Heart


.
پاسخ
 سپاس شده توسط امیررضا ربیعی ، شادمان ، shahrokhi ، sadjad ، khodam
#8
با سلام و خیر مقدم به والدین پارسای عزیز Heart

با امید به اینکه دست به دست هم بدهیم و بتوانیم شرایط کنونی رو بهتر کنیم.
ما در خدمت شما هستیم.
پاسخ
 سپاس شده توسط آزاده یزدانی ، امیررضا ربیعی ، shahrokhi ، sadjad ، khodam
#9
باسلام
باتوجه به تجربه بازگشت لکنت، تاکید میکنم جلسات گفتاردرمانی کودکتان را مثل همیشه جدی بگیرید و باصبر و حوصله حتما تمرین کنید تا کودکتان را برای مراحل تثبیت روانی در پیش دبستانی و بعدا در مدرسه که برای یه کودک مرحله جدید و استرس زایی است آماده کنید. اگر جلسات را ادامه دهید و تمرینات را پیگیری کنید و قدم قدم با درمانگرتان پیش بروید بدون شک جای هیچ نگرانی نیست مادر عزیز
پاسخ
 سپاس شده توسط آزاده یزدانی ، امیررضا ربیعی ، sadjad ، khodam
#10
سلام

خوش آمد میگم به خانم پارسای عزیز

امیدوارم بتونیم به فرزند شما و موارد مشابه کمک کنیم و در همین سن بهبودی کاملی که متصور است رو کسب کنیم .

هر گونه کمکی که از دست ما بربیاد دریغ نمیکنیم ...
پاسخ
 سپاس شده توسط امیررضا ربیعی ، khodam ، آزاده یزدانی ، shahrokhi
#11
عالی بود متشکرم

رپورتاژ
آگهی

قانون
جذب
" fns4565
تو را مرور می کنم به تکرار؛
تا خاموشی ام، نشان از فراموشی ام نباشد ...
پاسخ
 سپاس شده توسط امیررضا ربیعی ، آزاده یزدانی ، نجوا
#12
چگونه می‌توان لکنت را شناسایی کرد؟

در مراحل اولیه، تشخیص لکنت بسیار مشکل است. زیرا بیشتر کودکانی که شروع به لکنت می‌کنند، اغلب مواقع مانند سایر همسالانِ خود صحبت می‌کنند. درآغاز ممکن است کودک گه‌گاه و یا فقط در برخی از موقعیت‌ها لکنت کند و دلیل و نظم خاصی نداشته باشد.

ممکن است، چند روز یا چند هفته و یا بیشتر، بدون وجود هیچ‌گونه مشکلی صحبت کند و سپس بدون هیچ زمینه و مقدمه‌ای، کودک وارد مرحله‌ای شود که هر بار دهان باز می‌کند، شروع به لکنت کند.


تشخیص این‌که کودک دچار لکنت شده یا این طرز گفتارش صرفاً یک ناروانیِ طبیعی‌ست، تنها در تخصصِ گفتاردرمان است. ولی به‌نظر می‌رسد کودکانی که لکنت دارند، در شروعِ کلمات دچار مشکل می‌شوند و بیشترِ وقفه‌ها، در آغازِ جمله مشاهده می‌شود.


هم‌چنین هنگام لکنت، به‌جای تکرار کلمات یا عبارات، فقط بخشی از کلمه را تکرار می‌کنند و پیش از این‌که جمله را تمام کنند، بخش‌های از کلمات را دو یا چند بار تکرار می‌کنند.


گاهی ممکن است کودک روی یکی از صداها، کشش غیر طبیعی داشته باشد و یا گیر کند، بدون آن‌که هیچ صدایی از دهانِ وی خارج شود. در چنین مواقعی، یا کودک برای اتمام صحبتش تلاش می‌کند، یا وقتی دچار مشکل می‌شود صحبتش را نیمه‌کاره رها می‌کند.

تمام موارد فوق، علائمِ لکنت هستند و اگر می‌بینید کودک‌تان به این صورت صحبت می‌کند، حتماً با ما تماس بگیرید تا یک متخصص گفتاردرمان به شما معرفی کنیم.

درمان کودک‌تان را هرچه زودتر شروع کنید.


لکنت را جدی بگیرید.
" امیررضا ربیعی
به نامِ نامیِ گل ...    وقت، وقتِ آغاز است.

پاسخ
 سپاس شده توسط haghighat ، haghighat ، نجوا ، آزاده یزدانی ، پارچه گلی ، mahsa SLP
#13
فراخوان شرکت در پژوهش علت یابی لکنت


لکنت یک اختلال گفتاری است که در سنین پیش از دبستان تقریبا 5 نفر از هر 100 کودک را دچار می سازد. علی رغم پژوهش های زیادی که در مورد این بیماری انجام شده، متاسفانه علت آن تاکنون شناسایی نشده و به همین دلیل نیز درمان قطعی برای آن وجود ندارد. 

ما در گروه علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی ایران با همکاری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به منظور بررسی دلایل احتمالی هورمونی-ژنتیکی ابتلا به لکنت، پژوهشی را طراحی کرده و در شهر کرمانشاه اجرا خواهیم کرد. یافته های این پژوهش می تواند به بهبود روش های پیشگیری و درمان لکنت کمک کند. به یاری خدا در مقطع زمانی کنونی قصد داریم فرآیند نمونه گیری را شروع کنیم. 

از تمام دوستان، همکاران، خانواده های محترم و همه عزیزانی که این پیام را مشاهده می کنند خواهشمندیم که ما  را در یافتن نمونه های مناسب پژوهش یاری کنند و در صورت تمایل برای شرکت در پژوهش با بنده تماس بگیرند. دوستان عزیز با به اشتراک گذاشتن این پست لطف بزرگی در حق ما و افراد مبتلا به لکنت خواهد کرد.

کودکان با تشخیص لکنت و سن زیر 10 سال نمونه اصلی پژوهش هستند. کودکان سالم زیر 10 سال نیز به عنوان گروه کنترل نمونه گیری خواهند شد. افراد شرکت کننده نباید سابقه تشنج و هیچ گونه بیماری عصبی دیگری داشته باشند. از افراد شرکت کننده نمونه گفتار پیوسته و نمونه خون گرفته می شود. از همه والدینی که فرزندی با شرایط فوق دارند خواهشمندم با بنده تماس بگیرند

تلفن: 09188886413

تلگرام: 09188886413

e-mail: hiwa.mohamadi@gmail.com
" امیررضا ربیعی
به نامِ نامیِ گل ...    وقت، وقتِ آغاز است.

پاسخ
 سپاس شده توسط haghighat ، shayan ، شادمان ، shahrokhi ، پارچه گلی


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان